Thursday 16 April 2009

Dasar PPSMI - untuk masa depan anak bangsa?

Rasa terpanggil untuk beri pandangan tentang Dasar Pengajaran dan Pembelajaran sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (Dasar PPSMI). Hingga kini Menteri yang bertanggungjawab masih belum membuat keputusan tentang pelaksanaan dasar tersebut, disebalik banyak pandangan, kajian serta memorandum yang telah dikemukakan tentang dasar ini.

Apakah matlamat sebenar dasar ini? Adakah untuk memudahkan pencapaian dalam bidang Sains dan Matematik yang kebanyakannya ditulis dalam Bahasa Inggeris, seperti yang diungkapkan oleh Mukhriz Mahathir, anak kepada pencadang dan pelaksana dasar ini?

Dari segi pelaksanaan Dasar PPSMI ini, kita lihat Bahasa Inggeris digunakan sebagai bahasa perantara bagi subjek Sains dan Matematik sejak dari sekolah rendah lagi, menggantikan bahasa ibunda. Kandungan silibus kedua-dua subjek tersebut dimudahkan, bagi mengambilkira keupayaan anak-anak(dan juga guru?) menggarapnya dalam bahasa bukan ibunda (Inggeris).

Ada yang tidak kena di sini....

Jika tujuannya adalah untuk memudahkan pencapaian dalam bidang Sains dan Matematik kerana kebanyakan rujukan ditulis dalam Bahasa Inggeris....nampaknya kita bergerak menyongsang fakta.

Kajian-kajian di seluruh dunia semuanya mengarah kepada keperluan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar kepada subjek-subjek penting di peringkat awal persekolahan. Telah dikenaplasti punca negara dunia ketiga menghadapi masalah buta huruf dan kemiskinan yang berpanjangan ialah kerana bahasa yang digunakan di sekolah berbeza dengan bahasa pertuturan di rumah. Justeru itu bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar di semua peringkat pendidikan, khususnya pendidikan awal, dijadikan sebahagian dari resolusi Bangsa-bangsa Bersatu - Pendidikan untuk Semua.

Mungkin ada yang kata Malaysia tidak sama dengan negara dunia ketiga yang lain kerana setelah Dasar PPSMI dilaksanakan, keputusan peperiksaan bagi kedua-dua subjek tersebut menunjukkan keputusan yang semakin baik. Benarkah begitu? Cuba kita fikirkan, sesuaikah keputusan peperiksaan dijadikan kayu ukur kepada keberkesanan dasar?

Mari kita berbalik kepada persoalan asas, untuk apa Sains dan Matematik dipelajari? Adakah semata-mata untuk lulus peperiksaan?

Atau, yang lebih utama apa shaja ilmu yang anak-anak ini pelajari di sekolah adalah untuk diterapkan dalam kehidupan seharian....untuk diamalkan agar berguna di masa hadapan. Ya, Sains adalah untuk manfaat kehidupan....

Justeru itu, bagi anak-anak di desa, Sains yang mereka pelajari di dalam bilik darjah, sepatutnya dapat mencetuskan idea baru atau menambah-baik kaedah sedia ada, untuk kegunaan hidup mereka di desa. Anak-anak ini sepatutnya boleh memikir dan bermimpi tentang Sains. Laksana Newton yang mencipta teori graviti...asalnya gara-gara dari memerhati buah epal yang jatuh dari pokok.

Siapakah yang boleh diharapkan jika bukan anak-anak desa itu sendiri, untuk memikir cara terbaik me’reka’apa sahaja kenderaan yang dapat membantu meredah jalan kampong atau hutan belantara untuk ke sekolah...... memilih pokok yang mengeluarkan cahaya di waktu malam (pokok keladi?) agar dapat menerangi jalan-jalan kampong tanpa terlalu bergantung kepada bekalan letrik yang mungkin hanya sampai ke daerah pendalaman mereka apabila ada pilihan raya kecil, atau mencari kaedah terbaik mengelakkan kesan banjir yang berlaku setiap kali hujan lebat turun..... hatta untuk me’reka’ kaedah mengambil buah manggis apabila tiba musimnya tanpa merosakkan buah tersebut ..... dan seribu satu macam lagi idea baru tapi mudah, yang tercetus hasil dari cabaran kehidupan di desa. Bolehkah diharapkan saintis nun di England atau Amerika sana, membuat penyelidikan untuk mengatasi masalah yang menyangkut hidup sehari-hari di desa Malaysia, yang kemudiannya kita rujuk dan gunapakai?

Oleh itu anak-anak bangsa perlu menguasai matapelajaran Sains dan Matematik. Penguasaan yang baik selanjutnya akan mencetuskan minat, merangsang untuk berfikir tentang Sains dan mencetuskan idea baru. Jika digabungkan dengan pegangan yang kukuh terhadap agama, rekacipta yang dihasilkan tentu manfaatnya melangkau dunia. Akan berlakukah perkara ini, jika mata pelajaran tersebut diajar dalam bahasa yang tidak difahami dan tidak digunakan dalam pertuturan seharian?

Saya nak beri contoh Sweden, sebuah negara yang sedikit penduduk tetapi menghasilkan pelbagai reka cipta baru yang luar biasa jumlahnya. Mereka menggunakan bahasa tempatan sebagai bahasa pengantara di sekolah-sekolah. Rakyat Sweden juga boleh menguasai 2 atau 3 lagi bahasa asing. Jangan terperanjat jika Bahasa Terengganu pun ada di papan iklan mereka.

Antara rekacipta rakyat Sweden sama ada idea baru atau menambahbaik yang sedia ada ialah zip, bola bering, mancis keselamatan, dinamit, pisau pelbagai guna, spanar dan banyak lagi. Rekacipta dari Sweden ini unik kerana ia merupakan benda-benda kegunaan harian. Jenama IKEA, Tetra Pak, Electrolux, Ericsson, Swiss Knife dan lain-lain kini dipasarkan ke seluruh dunia. Dari negara ini jugalah anugerah nobel diberikan kepada para saintis yang memberi manfaat kepada manusia sejagat.

Bagaimana negara ini dapat melahirkan manusia yang kreatif? Jawabannya ada pada sistem pendidikan yang menggalakkan kreativiti dan innovasi. Selain dari matapelajaran sains, matapelajaran sastera dan seni diberi penekanan yang sama penting. Hasil seni dimasyarakatkan, tidak disimpan dalam muzuem. Pendapatan cukai, sebahagian besarnya disalurkan untuk pendidikan. Ibu-bapa diberi kemudahan menjaga anak yang baru lahir hingga berusia 2 tahun. Sekolah diwajibkan. Sekolah awam dan swasta memperoleh bantuan yang sama daripada kerajaan. Penyelidikan dan pembangunan adalah suatu yang lumrah dalam organisasi awam atau swasta. Jika kita ke IKEA iaitu gedung menjual peralatan rumah, pelbagai rekabentuk yang menarik dan mudah, hasil tangan rakyat Sweden, dijual di situ.

Nah, adakah kejayaan Sweden dengan rekaciptanya kerana Bahasa Inggeris?

No comments:

Post a Comment