Tuesday 14 April 2009

Aku Belajar Berblog


Hujung minggu yang lalu aku hadiri kelas ‘belajar berblog’. Aku merupakan murid yang paling tua dalam kelas itu. Anakandaku yang keempat ku bawa bersama. Majlis dimulakan dengan ucapan ringkas YDP Pulau Pinang. Dia peringatkan kami tentang matlamat berblog..... Berblog pun boleh menambah amal. Lalu diungkapkan peranan burung pipit yang membawa air melalui paruhnya untuk memadamkan api yang membakar Nabi Ibrahim as.

Cikgu Zah menyambung tentang fungsi blog yang pelbagai. Blog boleh menjadi medan perkongsian, merapatkan tali persaudaraan, teman di kala kesunyian atau tempat meluahkan perasaan, hilangkan stress....dan lain-lain lagi.

Gambar ihsan : edweb.tusd.k12.az.us/.../issue23_Wurr1.html


Bila kami semua diminta mula menaip, aku termenung panjang…… Apa gerangan yang hendak ditulis???

Cikgu Zah kata apa yang ditulis mestilah berkait dengan tema blog. Cikgu Budiman pula menambah bahasa yang digunakan perlu sesuai. Jika bahasa kasar atau rojak, mungkin boleh hilangkan minat pembaca.

Nampaknya tidak bolehlah tulis semborono ya?!. Inilah yang susahnya. Bila idea tiada bagai nak pecah kepala fikir .....

Kemudian datang pula seorang lagi cikgu err…tidak ku ingat namanya. Mereka semua panggil dia Mualim. Mualim pun mualim lah…. Mualim kata boleh lihat web atau blog lain untuk cari idea.

Aku mula meneroka laman web atau blog yang ada. Terfikir pula takkan nak ‘cut and paste’ sahaja? Ini meniru….. plagiarism namanya? Terdengar suara ku sendiri di hadapan pelajarku “ plagiarism tu kesalahan besar dalam dunia akademik”. Berpeluh-peluh aku dibuatnya.
Nak tulis apa da...

Ku toleh kiri dan kanan. Duduk di sebelah ku ialah anakandaku. Wow! Laju sungguh dia menaip. Sekejap-kejap dia meneroka ke laman web lain. Dicarinya sajak dan kata-kata hikmah yang diinginkan.

Di sebelah kanan ku pula sahabatku Miah. Umurnya 10 tahun lebih muda dari diriku. Nampaknya dia macam tiada idea juga. Tapi dia siapkan dulu rangka blognya. Dicarinya widget yang sesuai. Fuyoo.... macam-macam dan meriah!!

Aku????

Lepas puas memerah otak, dan beberapa kali memastikan kipas di belakang ku tu mengenaiku.....akhirnya lahirlah blog SEHIJAU DAUN.....itupun dah hampir jam 1.00 tengahari. Kelas dah tamat dan semua orang berkemas untuk balik....


1 comment:

  1. salam kak nani
    kelakar dan menarik. Saya dapat title cikgu he he jadilah

    ReplyDelete